Digitale transformatie: hype of feit?

Je bent het begrip ‘digitale transformatie’ vast al vaak tegengekomen op congressen, in vakbladen of social media. Niet? Wees gerust; het komt gegarandeerd nog! Digitale transformatie – onderdeel van de digitale evolutie – is de grootste transformerende kracht achter het moderne zakendoen.

Met alle hype rondom het begrip is het wellicht zinvol om eens een stapje terug te doen. Wat ís digitale transformatie eigenlijk precies? En wat is het belang ervan?

Wat is digitale transformatie?

iScoop heeft wat ons betreft een goede definitie: “Digitale transformatie is de diepgaande transformatie van bedrijfsactiviteiten, processen en modellen om op strategische wijze gebruik te maken van de mogelijkheden van digitale technologieën.”

Simpel gezegd: digitale transformatie is de manier waarop bedrijven profiteren van nieuwe kansen om te verbeteren.

Wil je relevant blijven in dit door technologie gedomineerde tijdperk, dan moet je als bestaand bedrijf jezelf heruitvinden. Doe je dat niet, dan word je ingehaald door digitale vernieuwers. Denk bijvoorbeeld aan Netflix, Amazon, Uber en Airbnb, die hun respectievelijke branches volledig hebben ontwricht. Nu zijn digitale technologieën natuurlijk al aanwezig sinds de eerste computer, maar de ongekende snelheid waarmee technologische ontwikkelingen momenteel plaatsvinden, drijft de hype rondom de ‘digital transformation’.

SMAC: de drijvende kracht achter digitale transformatie

SMAC is een afkorting voor Social media, Mobile, Analytics en Cloud. Met deze combinatie van technologieën hebben bedrijven een schat aan digitale mogelijkheden in handen. En deze zijn de drijvende kracht achter het ontketenen van hele nieuwe niveaus op het gebied van prestatie, vaardigheden, groei en innovatie. Bedenk maar eens hoe de eerdergenoemde bedrijven deze vier technologieën hebben toegepast om succesvol te worden.

Door social media kunnen bedrijven op een ongekende manier binding creëren met klanten; mobile zorgt voor een enorme boost in productiviteit; met behulp van Analytics kun je je doelstellingen met veel meer efficiëntie en inzicht bereiken; en met de cloud is de meest geavanceerde technologie relatief gezien als koopje beschikbaar.

Het resultaat van SMAC? Een enorme hoeveelheid mogelijkheden, efficiëntie en tijdbesparing. Je bereikt klanten effectief en kan veel geld besparen door omslachtige processen te optimaliseren. Daarnaast creëer je een stevige basis voor innovatie.

Met andere woorden: digitale transformatie verandert de manier waarop je je bedrijf runt. En daarom is de impact ervan ongekend groot.

Traditionele bedrijven versus digital natives

‘Digital natives’ – oftewel, startupbedrijven die geen traditionele IT-infrastructuur hebben, maar vanaf de start digitaal werken – zijn sterk in het voordeel. Zij kunnen direct starten en een markt betreden met behulp van laagdrempelige cloudservices. Waar traditionele bedrijven een ingrijpende transitie moeten doormaken om lean, wendbaar en kostenefficiënter te worden, begrijpen zij van nature hoe ze SMAC-technologieën moeten inzetten om superefficiënt en klantvriendelijk te opereren.

Dat wil niet zeggen dat traditionele bedrijven zomaar verdwijnen – integendeel. Maar ze moeten wel bereid zijn om de ‘transformatie’ in ‘digitale transformatie’ zéér serieus te nemen. Zetten ze Social, Mobile, Analytics en Cloud op de juiste wijze in, dan kunnen ze de nieuwe mogelijkheden van de hedendaagse digitale wereld optimaal benutten. En dat werpt ongetwijfeld zijn vruchten af! Een eenvoudige eerste stap in jouw digitale transformatie is het adopteren van de moderne samenwerkingstools van Microsoft 365, zoals het zeer populaire Teams.

Wil je weten wat digitale technologieën kunnen betekenen voor de transformatie van jouw organisatie of branche? Neem gerust contact op met Campai.