In de voortdurende strijd tegen phishing en fraude en haar strategie om e-mail veiliger te maken, heeft Microsoft in 2021 de functie “External labeling” geïntroduceert. Deze functie geeft een e-mail die van buiten de organisatie komt, het label “Extern”. Zo is goed te zien of een e-mail van binnen of buiten de organisatie komt. In eerste instantie kwam de feature beschikbaar voor de web-, mobiele- en MacOS clients. Eind 2022 is de functie eindelijk in de Outlook voor Windows client gekomen. Het wordt er helaas niet mooier op, maar nuttig is het wel!
Waarom is het External label belangrijk?
E-mail is al jaren het favoriete gereedschap van cybercriminelen. Het is makkelijk om een gebruiker voor de gek te houden. Zo gebruiken criminelen bijvoorbeeld nepdomeinen die erg lijken op echte domeinen of doen zij zich voor als iemand anders. Het bekendste voorbeeld is CEO-fraude wat jaarlijks voor vele miljoenen euro’s aan schade veroorzaakt voor bedrijven.
Dit is waar het “External” label zijn waarde bewijst. Als je nu een mail krijgt die ogenschijnlijk van een ‘collega’ komt met de vraag om een factuur te betalen of een rekeningnummer te veranderen, maar het bericht heeft het label “Extern”, dan is de kans groot dat je te maken hebt met een fraudeur.
Kan je ook domeinen uitsluiten?
Technisch is het mogelijk om een domein uit te sluiten, hoewel we dit uiteraard sterk afraden! Er is eigenlijk nooit een goede reden om een domein uit te sluiten.
En voor degenen die het external label erg lelijk vinden (zoals ik), dan kan je de moderne Web App van Outlook gebruiken. Dat ziet er al een stukje minder rommelig uit. Maar uiteindelijk is het voor een goed doel!