Géén back-up van je cloud = spelen met vuur!

De hoeveelheid data explodeert. In de afgelopen twee jaar hebben we meer data geproduceerd dan in de rest van de geschiedenis van de mensheid. Zeker een derde daarvan wordt opgeslagen of verwerkt in de cloud. Daarom is het belangrijk om stil te staan bij de manier waarop we ermee omgaan. De meeste bedrijven gaan er namelijk van uit dat ze automatisch een back-up van hun clouddata hebben. Denk jij dit ook?

Heeft de cloud geen back-up?

Laten we Office 365 en Salesforce, twee van de populairste cloudoplossingen, eens onder de loep nemen. Mochten hun servers kapotgaan – bijvoorbeeld door hardwarefalen, brand of een natuurramp – dan hebben zij hun eigen noodherstelplan. Deze partijen garanderen dat hun dienst bijna 100% beschikbaar is en investeren daar dus gigantisch in. Daarom kun je stellen dat cloudproviders een back-up hebben, maar in dit geval alleen voor eigen gebruik; en dan ook nog voor scenario’s die niet vaak zullen voorkomen.

Het is veel waarschijnlijker dat een van je eigen medewerkers informatie verwijdert die je in de toekomst nodig zult hebben; hetzij bewust, hetzij onbewust. In dit geval is het zéker niet vanzelfsprekend dat je de bewuste data eenvoudig kunt terughalen. In veel gevallen geldt: weg is weg! Helemaal als je er pas wat later achter komt (doorgaans heb je 30 dagen om iets uit de prullenbak te vissen). Cloudproviders bieden doorgaans dus géén functionele back-up voor het herstellen van specifieke bestanden, mappen, databases of e-mails.

Dataverlies: hoe duur komt dat je te staan?

Kort gezegd: héél duur. Denk aan directe kosten, bijvoorbeeld voor herstelwerkzaamheden en reproductie, maar ook aan gederfde inkomsten en eventuele imagoschade. Dataverlies is een van de grootste bedreigingen voor een bedrijf; 60% van de organisaties die ermee te maken krijgen dreigen binnen een half jaar hun deuren te moeten sluiten.

Laten we daarom eens stilstaan bij de manieren waarop dataverlies kan optreden:

  • Data per ongeluk verwijderen

Een verkeerde knop indrukken en data als sneeuw voor de zon laten verdwijnen: de gemiddelde medewerker doet het vaker dan je denkt. Daarnaast kan iemand binnen je bedrijf simpelweg denken dat iets verwijderd mag worden – terwijl dat niet zo is – of nieuwe data over oude gegevens heen schrijven. Ten slotte zijn er ook weleens externe apps die data aanpassen of beschadigen.

  • Data overschrijven

Data in cloudapplicaties zijn niet statisch: ze groeien continu en worden aan de lopende band geüpdatet en aangepast. Upload je een grote hoeveelheid aan data, dan kan dit een overschrijving van andere data veroorzaken. Als je je data beheert met behulp van geïntegreerde externe applicaties, kan dit bijdragen aan het probleem – bijvoorbeeld in het geval van een webwinkel die gekoppeld is aan een CRM-systeem.

  • Data met opzet verwijderen

Medewerkers die om de een of andere reden in hun wiek zijn geschoten, vormen een potentieel gevaar voor je data. Ben je van plan om iemand te ontslaan of bestaat er een conflict tussen collega’s en zie je belangrijke data plotseling ‘verdwijnen’? Dan heeft het een waarschijnlijk te maken met het ander. Daarnaast kan een externe hacker met weinig goeds in de zin natuurlijk ook nog inbreken in je systeem of je data gijzelen middels ransomware.

Benieuwd hoe je dataverlies in cloudapplicaties als Office 365 kunt voorkomen? Dat vertellen we je in onze volgende blog! Of bel gerust even als je vragen hebt! 079-3637050