In onze vorige blogs hebben we je verteld wat je moet beschermen en waarom het slim is om dit te doen. Nu gaan we kijken naar het ‘hoe’. Zodat je data voortaan op-en-top veilig zijn!
Dataverlies en downtime: je gruwelt van het idee. Zorg dat een ramp van buitenaf niet tot een intern bedrijfsdrama leidt. Hoe? Dat lees je in dit artikel over back-up methoden en herstel opties!
Data back-up methoden: kies wijs
Een disk- of tape-back-up? Een goed begin! Binnen je eigen vier muren laad je je data op een disk of tape die je eind van de dag of week mee naar huis neemt. Heerlijk traditioneel, lekker veilig en relatief goedkoop. Maar er zitten ook nadelen aan deze methode: de back-up- en hersteltijden van tape zijn langzamer dan die van andere opties. Harddisks zijn sneller, maar die kun je weer moeilijker mee naar huis nemen.
Biedt een back-up in de cloud dan uitkomst? Daarmee zet je je data immers rechtstreeks in een externe beveiligde omgeving. Probleem opgelost? Niet echt. Krijg je te maken met een ramp, dan moet je je gegevens namelijk weer ophalen uit de cloud. En je data zijn geen topatleten die de finishlijn willen halen. Afhankelijk van de internetsnelheid kan dit wel even duren.
Een server die altijd binnen vijftien minuten in de lucht is: klinkt dat niet veel beter? Overweeg eens een hybride cloud-back-up. Hiermee worden je data zowel intern als extern veiliggesteld. Onsite én offsite dus. Op het apparaat in je kantoor staat een up-to-date back-up die automatisch naar een externe locatie wordt gekopieerd. Gaat het apparaat stuk? Geen paniek. Je zet de server aan in de cloud en binnen een kwartiertje ben je weer up and running. Een hybride cloud-back-up biedt het beste van twee werelden en beschermt tegen de meeste rampscenario’s.
Data-recovery: 3 dagen of 3 minuten?
Stel: je hebt een ramp niet kunnen voorkomen. Dan moet je snel handelen. Ieder uur aan downtime kost je bedrijf veel geld. Wat zijn je opties?
- Herstellen van een lokale back-up. Is je apparatuur nog bruikbaar, dan kun je je data relatief snel herstellen vanaf een tape of disk. Mocht je apparatuur echter niet meer werken, dan leidt dit tot veel tijdverlies en extra kosten.
- Herstellen uit de cloud. Als je enkel een cloud-back-up hebt, moet je eerst ál je bestanden en configuraties downloaden en terugzetten via een internetverbinding. Het resultaat? Vertraging. En extra kosten.
- Herstellen ín de cloud. Wie hybride werkt, hoeft niets te downloaden. Je zet de cloud simpelweg áán. Daarmee is data-recovery geen kwestie van dagen of uren meer. Binnen luttele minuten zijn al je afdelingen back in business en lijkt het alsof er nooit een vuiltje aan de lucht is geweest.
Rampen? Virussen? Crashes? Denk in bedrijfscontinuïteit en je maakt je hier nooit meer druk over!
Meer weten over de voor- en nadelen van back-up methoden en bedrijfscontinuïteit? Neem contact op.