IT is geen obstakel! Ontwikkel je bedrijfsprocessen voor méér productiviteit in 4 stappen

Groeibarrières: als mkb’er krijg je er vroeg of laat mee te maken. Vooral wanneer klanteisen de drijfveer achter groei zijn, maar je niet over de juiste processen of tools beschikt om groei in banen te leiden, op koopgedrag te anticiperen of loyaliteit te creëren. De oplossing is gelukkig simpeler dan je denkt: bepaal hoe de nieuwste technologieën je bedrijf kunnen helpen uitbreiden. Met de juiste IT kom je een heel eind. Wij zetten 4 stappen in de goede richting voor je op een rij!

1. Groei efficiënt

Cloud-based oplossingen vormen het antwoord op je efficiëntie-problemen. Je implementeert ze snel, onderhoudt ze eenvoudig en schaalt op of af naar wens. Kortom, wanneer je je bedrijfsprocessen automatiseert voor de verschillende afdelingen binnen je organisatie – van administratie tot salesmanagement – verhoog je de productiviteit en druk je de kosten. Dát is pas efficiënt. Zoek voor iedere applicatie die je wilt gebruiken dus eerst uit of er een SaaS-versie beschikbaar is.

2. Werk altijd en overal

Je medewerkers gebruiken diverse apparaten. En heb je de huidige tijdgeest omarmd, dan werken ze waarschijnlijk ook (weleens) vanaf verschillende locaties. Door te automatiseren zorg je ervoor dat ze altijd en overal verbonden zijn met jouw bedrijfsnetwerk. Zo hebben ze toegang tot essentiële informatie, zoals klantgegevens, productdata en orderstatus. Het resultaat: een betere en snellere bediening van klanten. Tip: omarm diensten als Office 365 en CRM-applicaties met mobiele apps.

3. Bouw aan klantrelaties

Met een datagedreven bedrijfsoplossing blijf je gefocust op succes en krijg je meer inzicht in klanten. Daarnaast kun je de verkoop optimaliseren en doen toenemen. Maar het belangrijkste voordeel is misschien nog wel dat je loyale klantrelaties kunt onderhouden. Profiteer van samengestelde klantdata, maar ook van informatie omtrent de beste leads en kooptrends. Tip: als je nog geen (modern) CRM-systeem hebt, neem er dan nu een – óók als je nog maar met een klein team werkt!

4. Bescherm je bedrijf

Wil je dat klanten jou als geen ander vertrouwen? Ga dan uiterst voorzichtig met hun data om. Dit doe je door klantgegevens te beschermen en ervoor te zorgen dat je systemen veilig en compliant zijn. Met een gedegen bedrijfssysteem bereid je je voor op onverwachte aanvallen en beperk je risico’s – zowel middels fysieke als virtuele beveiliging. En wanneer je data áltijd bij de hand hebt, bescherm je je bedrijf tegen forse financiële tegenslagen middels een uitstekende uptime en dataredundantie! Tip: overweeg Microsoft 365 en breng je databeveiliging naar een hoger niveau.