5 tips om je IT-strategie op te zetten

Je hoort en leest het overal om je heen: een slimme IT-strategie maakt je bedrijf beter. Toch is IT in de praktijk meestal iets wat ondernemers ‘overkomt’. Kan dat dan gewoon ‘gebeuren’: IT? Absoluut. Maar van een strategie is in die gevallen geen sprake.

Wil je IT niet meer ervaren als lastige kostenpost, maar als strategie voor het behalen van concurrentievoordeel of meer winst? Lees dan vooral verder!

1. Technologie? Nee, eerst je business!

Wat zijn je bedrijfsdoelen, groeiplannen en ambities? Neem je bedrijfsstrategie eens goed onder de loep en herzie haar waar nodig. Pas daarna komt je IT-strategie aan bod. Met een helder bedrijfsplan verkrijg je het nodige inzicht. En aan de hand daarvan kun je de juiste keuzes maken wanneer het op IT-producten, -diensten en -oplossingen aankomt. Onderscheid je je in service? Overweeg slimme klantenservicesoftware. Concurreer je op prijs? Richt je dan op productiviteitsverhoging: doe méér met minder mensen.

2. Ga de vloer op!

In je bedrijf werken mensen met de IT-diensten en -producten waarvan jij hen voorziet. Klinkt dit als een open deur? Misschien. Maar toch vergeten veel ondernemers om de vloer op te gaan en met hun medewerkers te praten over uitdagingen en frustraties op IT-gebied. Door dit te doen kun je betere keuzes maken. Vraag je medewerkers dus welke software- en technologieoplossingen het werken voor hen productiever maken.

3. De start van je IT-strategie: weten hoe je ervoor staat

Een lastig punt, want je bent geen IT-specialist. Zoek dus iemand die dat wél is om erachter te komen wat je hebt op het gebied van software, hardware en diensten. Kijk ook hoe deze onderdelen het binnen je bedrijf doen en in hoeverre je bedrijfscontinuïteit geborgd is, welke risico’s je loopt en of je voldoet aan wet- en regelgeving. Belangrijk: een eenmalige inventarisatie is absoluut niet voldoende! Het opnemen van de IT-balans is een doorlopend proces. Je IT-omgeving verandert immers continu en is daarom dynamisch te noemen.

4. Bepaal je aandachtspunten

Nu je de huidige stand van IT-zaken kent, kun je een ideaal toekomstbeeld schetsen en daar naartoe werken. Het verschil tussen heden en toekomst is waar je je op moet richten; dan wordt je IT-aanpak strategischer. Als je je niet meer hoeft te focussen op noodgevallen die de kop opsteken en meer doet dan simpelweg afwachten totdat de afschrijvingstermijn is verstreken, kun je verbeteringen en ontwikkelingen plannen. Acteren in plaats van reageren, dus!

5. De praktijk: jij en je IT-partner

Je houden aan een IT-strategie betekent discipline. Ook dienen zowel korte- als langetermijndoelen je IT-koers te bepalen en moet je de voortgang regelmatig evalueren. En je IT-partner? Die kan je inzicht geven in je IT-omgeving, je wijzen op technologische ontwikkelingen, kansen en risico’s identificeren en nieuwe systemen implementeren. Campai doet dat bijvoorbeeld met onze virtual CIO.

Conclusie: een effectief IT-plan draait niet om technologie, maar om het selecteren van de beste oplossingen die de doelen van je bedrijf kunnen realiseren. Wil je je concurrenten de baas blijven, dan moet je voordelen als snelheid, productiviteit en betrouwbaarheid optimaal benutten!

Sparren? Neem contact op.